tisdag 21 februari 2012

Skaffa dig en flashig frihetlig bootscreen, loginscreen och resumescreen

Mitt förra inlägg blev jättelångt, blir lätt så när man skriver, texten evolverar. Den blir liksom levande, får sin egen vilja som skribenten genom en mysterisk process blir böjd under. Balansen i the force kräver därför att det här inlägget blir kort.

Idag stirrar de flesta av oss flera timmar per dag på våra datorskärmar, därför är det fördelaktigt att ha något på dem som påminner oss om vilka vi är, något som inspirerar. Precis som vi har tavlor på väggarna. Som anka kändes det självklart att välja ett anarkokapitalistisk/libertarianskt tema, eftersom jag varje dag blir bombarderad av en strid ström av etatism. Universum behöver balanseras ut och allt det där.

Bakgrundsbilden är det solklart att vi ändrar, till och med Asta 78 vet hur. Vem fan vill sitta med windows/linux/macos stock liksom? Den här har underskriven för tillfället:

Men bootscreen, dvs den bild/animation/text som visas när operativsystemet precis startas, loginscreen, dvs bilden/texten som visas efter bootscreen och om man loggat ut samt, resumescreen, bilden/animationen/texten som visas vid återkomst från hibernate/sleep är det lite mer sällsynt att folk byter. Även fast det med rätt verktyg är precis lika enkelt som att byta bakgrundsbild! 

OBS: Modfikationer till bootscreen, loginscreen och resumescreen görs på egen risk. Om jag inte missminner mig ska det gå att backa upp bootfilerna i windows 7 boot updater innan man trixar. 

Personligen sitter jag på windows 7 och fick nyligen en nyck (får många sådana) att byta samtliga. Att hitta en anka/libertariansk loginscreen/resumescreen var inget problem då det bara vara fråga om en bild.

För login valde jag denna:

(Här finns fler anarkokapitalistiska och libertarianska bilder att välja ifrån, ovanstående är tagen därifrån)
Min resume ser ut såhär (ignorera det i vänstra hörnet):
Bootscreen var dock svårare att hitta på temat eftersom jag ville att det skulle vara en animation, så jag gjorde helt sonika en egen. Båda texterna är också smarta uttryck med samma ord upprepade, SymmetrI FTW! Ligger som siden i munnen, inte sant? Mycket snyggare än stock "Starting Windows" och "© Microsoft Corporation"Är ganska nöjd med resultatet om jag får säga det själv, ta en titt själv vettja (igen, ignorera vänstra hörnet): 

Vår kaloribefriade vän dyker långsamt upp för att sedan tona bort lika långsamt som han kom, sedan...wait for it...wait for it... BAM TILLBAKA. BUUH! Samtidigt är ögonen ständigt närvarande, de blodröda ögonen.... de hemsöker mig i mina drömmar. Aldrig tillåts jag få glömma de BLODRÖDA ÖGONEN!!oneone

Nej, skämta bara. Så duktig är jag inte. Det är sant att jag gjorde en liten insats, men bilden och resten av animationen hittades på ett androidforum. Windows 7 bootscreen har en maximumgräns på 105 frames, så jag var tvungen (tvång! åmg!) att ta bort många av sekvenserna. I processen lade jag till de röda ögonen också. Man ser knappt ögonen på videon, men låt mig försäkra dig om att de i realiteten syns bättre. Jag är dödligt seriöst, de syns verkligen bättre.

Animationen är byggd med utgångspunkt från loggan som figurerar i serien Sons of Anarchy, vars säsong 1 faktiskt inte är så pjåkig. Kul att se hur de trotsar myndigheterna och hur de trots att de är tungt "kriminella" har en moralkod. De är till och med demokratiska. 

Hursomhaver (tur att den tangenten fångades i dess linda), nu delar jag med mig av hela animationen här, helt gratis! Vilken tur du har.

Med röda ögon

Utan röda ögon 


Här är också V is for Volountary symbolen.

Programmet du använder för att byta bootscreen och resumescreen: http://www.coderforlife.com/projects/win7boot/

Programmen behövs det inga detaljerade instruktioner till, de är självförklarande. I windows 7 boot updater är det bara att välja animation under animation och peka till den mapp (den du nyss laddade ned) som innehar bildfilerna, PNG-filerna i fallet med vår tunne vän. Sedan skriva in text, välja size, position osv. Välj simple under method, complete kan tydligen ge problem. Ingen aning vad innebörden av båda dess är dock.

Hade du en libertariansk bootscreen eller resumescreen innan mitt tips? Hur ser den ut? Älskade du min animation såpass mycket att du gjorde en egen version av den? Kanske med guldögon istället för blodröda?

Dela med dig i kommentarerna!

1 kommentar: