lördag 21 september 2013

lördag 7 september 2013

The obama contradiction

obongo obama på presskonferensen i onsdags:
"[...] and there’s no contradiction between making public investments and being a firm believer in free markets."
Auurgh?!

Mitt svar är denna korta videosnutt med århundradets specialeffekter.  

måndag 2 september 2013

Ditt kompetenta barn | DN-insändare

Ditt kompetenta barn var mycket kontroversiell när den kom ut kommer jag ihåg, inte bara på grund av författarens råd om hur uppfostra barn, utan på grund utav budskapets större politiska implikationer. Läste en interjvu med någon akademiker som fått upp ögonen efter att ha tagit del av Juuls tankar, men blev motarbetad av kollegorna och den akamediska världen på universitetet. Hon sa något i stil med "tvång är en icke önskvärd och i själva verket kontraproduktiv metod att använda mot barn [för att få fram X beteende], detsamma borde därför gälla mot vuxna." Det går helt emot paradigmet, och är mycket farliga tankar i statskontrollerade akademia, där de sitter dagarna in och ut, klurandes på nya sociala ingenjörsskapsprojekt. Fundamentet i dem är tvång tvång och åter tvång - styra människor, med deras egna hårt förvärade slantar som finansiering därtill. 

I alla fall, häromdan snubblade jag så över boken i pocket-handeln, och började läsa baksidan:
"I Ditt kompetenta barn gör den välkände danske familjeterapeuten Jesper Juul upp med många traditionella uppfattningar och värderingar inom barnuppfostran. Här presenterar han ett helt nytt sätt för barn och vuxna att umgås på, som varken bygger på gamla tiders auktoritära maktutövning eller demokratisk tyranni utan på jämlikhet och lyhördhet. "Lyssna på era barn", uppmanar Jesper Juul. "Lita på att deras reaktioner är kompetenta!"

Ditt kompetenta barn har blivit en självklar bok för föräldrar som inte vill utöva auktoritär fostran utan som eftersträvar verklig jämlikhet och ömsesidghet mellan barn och vuxna."
Fetgilla på fetmarkering och att Juule (förmodligen) använder denna vokabulär i sin bok! Call a spade a spade.

Följande var en insändare till DN 27/7-13 (klicka för större text)


Finn ett fel i denna något lösryckta text. Man läser igenom först och håller väl med för det mesta, men undrar vad författaren faktiskt konkret vill förändra (det är väl det som insändare är till för?). Och så, BAM, kommer sista meningen.
"Sådana förmågor måste utvecklas redan från skolåren."
Jaha? Nu är det inte 100 i och för sig att insändarskribenten syftar på att skolan ska användas för att uppnå detta. Men om det är så, så är det så oerhört tragikomiskt; skolmodellen som fortfarande används idag utvecklades av kung Fredrik av Preussen för att göra unga män lydiga och förbereda dem för soldatlivet. Hint: militärer är inte varma. Hint: militärers empati suddas aktivt bort, det är liksom ett hinder när man ska sätta en kula i en annan levande person.

Designen är från grunden gjord för att skapa lydiga, icke-ifrågässatande individer villiga att stödja staten och till och med dess förtryck mot deras medmänniskor som råkar vara dissidenter. Skolan är anti-sunt förnuft också!

Har inte källa på det nu, men Bismarck ska också ha använt die schule för att förena Tyskland, genom att indoktrinera en nationell identitet. Han fann die schule, med en auktoritär figur längst fram, gärna upphöjd, ytterst lämplig för att skapa lydiga medborgare. 

Kolla det här 4-minutersklippet på ämnet vettja.