måndag 22 augusti 2011

Anarkokapitalism i Lagos slum


Jag måste bara sprida det här avsnittet av BBC-dokumentären Welcome to Lagos som mises.se tipsade om igår. Det handlar om människor som lever på en soptipp i Lagos i nigeria*. Det råder en otrolig entrepenörsanda och tom rättsväsendet i ghettot är privat. Fastän jag aldrig i livet skulle vilja leva med att rota genom sopor för att hitta nåt jag kan sälja, så verkar människorna inte så uppgivna man först skulle kunna tänka sig, iom deras utsatta situation. Jag hoppas deras liv förbättras och att staten fortsätter hålla sig borta.

Jag har inte sett del två och tre än, men med tanke på kommenterar likt denna
"I totally love the sense of community, and entrepreneurship of these people. I cant wait to move from America to Lagos1"
så tror jag nog de kan vara bra de med.

Del 1 2 3

* = Precis som Niklas Wiklander på Grevad Lux har jag börjat skriva länder med gemener bara för att.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar