lördag 15 oktober 2011

Åkerier förespråkar protektionism


Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen i Svenskt Näringsliv, Lars Lindgren, ordförande i Svenska Transportarbetareförbundet och Johan Lindström, vd för Sveriges Åkeriföretag skriver i SvD, Osund konkurrens slår ut åkerier, om att transportföretag i sverige håller på att utkonkurreras av utländska företag och förare. De skriver:

"Förarna kommer från låglöneländer där de har en anställning eller så erbjuder de sina tjänster som egenföretagare – dock utan någon som helst självständighet i sin yrkesutövning. På så sätt slipper åkerierna avtalsenliga löner samt skatter och arbetsgivaravgifter i Sverige. Oftast sänker man därigenom sina lönekostnader med omkring 70 procent."

Med andra ord är detta väldigt bra för samhället, transportnäringen effektiviseras, staten stjäl inte lika mycket pengar och fattiga utlänningar får jobb. Vad är haken? Jadu, det finns ingen hake. Det är de svenska åkerierna som vill att staten, med sin våldsmakt, ska hindra utlänningar från att erbjuda sina billigare tjänster till oss svenskar. Det de vill ha är med andra ord gammal hederlig (och vedervärdig) protektionism. Att skydda de svenska åkerierna är bra för åkerierna men dåligt för oss alla andra. Frédéric Bastiat visade detta klart och tydligt 150 år sen i sin essä The Candlemakers' petition där en ljusmakare argumenterar för att man ska blockera solen då ljusmakarna inte kan konkurrera med gratis ljus halva året. Han visar att om man ska tillåta något som är gratis (solen) så borde man rimligtvis tillåta något som är  70% gratis (utländska åkerier).

"To take another example: When a product — coal, iron, wheat, or textiles — comes to us from abroad, and when we can acquire it for less labour than if we produced it ourselves, the difference is a gratuitous gift that is conferred up on us. The size of this gift is proportionate to the extent of this difference. It is a quarter, a half, or three-quarters of the value of the product if the foreigner asks of us only three-quarters, one-half, or one-quarter as high a price. It is as complete as it can be when the donor, like the sun in providing us with light, asks nothing from us. The question, and we pose it formally, is whether what you desire for France is the benefit of consumption free of charge or the alleged advantages of onerous production. Make your choice, but be logical; for as long as you ban, as you do, foreign coal, iron, wheat, and textiles, in proportion as their price approaches zero, how inconsistent it would be to admit the light of the sun, whose price is zero all day long!"

EDIT: En användare vid namn Per kommenterade artikeln väldigt bra som jag bara saxat in här:

Rätt roande som utbildad yrkeschaufför med de flesta behörigheterna och dessutom framgångsrik företagare att läsa rappakaljan i medieutspelet.

Jösses va illa ni dolt egenintresset, att skydda inflödet av medlemspengar till era respektive organisationer. Det är ju rätt uppenbart nämligen att det är konkurrens ni är emot. Inte vad som vållar svenska åkeriers minskade konkurrenskraft.

Till att börja med, en medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är liktydigt med att vara indirekt bidragsgivare till Socialdemokraterna. En politisk organisation som knappast främjar starka företag utan mer verkar inne på att stärka de egna bidragen till partitoppen. Varför är det så?

En medlem i Sveriges Åkeriföretag är samtidigt en supporter till en organisation som aktivt bidragit till det ökade regelverk som i första hand drabbar svenska åkerier.

I Sverige är nämligen skatter och pålagor på den egna åkerinäringen höga. Jag tänker då inte enbart på bränsleskatter utan även på den omfattande byråkrati som drabbat näringen. Förutom bränsleskatterna, fördyrar högskattelandet, reparationer, inköp av reservdelar. Svenska fordon får dessutom betala höga fordons- och trängselskatter vilka utländska fordon undantas. Skatter som dessutom av Transportarbetarförbundets vänner Socialdemokraterna föreslås bli ännu högre.

Nu skall dessutom en chaufför med 40 års erfarenhet sättas på skolbänken och läras upp med kostcirkeln och annat totalt ovidkommande kunskap. Detta för att få s.k. YKB (Yrkeskompetensbevis). Sverige har här också gått i bräschen för utbildningen som krävs lokalt skall vara så omfattande som möjligt. Detta enbart för svenska företagare givetvis. Vi skall ha dessutom digitala färdskrivarkort, ofta krävs också utbildningen arbete på väg, säkerhet på väg, miljökursen, farligt gods, truckbehörigehet för att få köra av godset, kranbehörighet när det skall lyftas av. Givetvis enbart utbildningar och byråkrati som drabbar svenska chaufförer.

Det sista Sverige behöver är protektionism och organisationerna ovan. Det vi behöver för att konkurrera är det som möjliggör konkurrenskraft. Dvs. lägre skatter, mindre byråkrati och lokala byråkratiska organisationer som alla skall försörjas.

3 kommentarer:

  1. Oj...mycket fel här. Så du tycker att det är ok att det sker lönedupmning och utslagning av svenska arbetare? Och att vi får konkurerra mot arbetare som har mycket lägre prisnivåer i sina länder och inga sjuklöner osv? Det skulle ändå inte funka i praktiken eftersom ett sånt system skulle förgöra sig själv genom hämningslös konkurrens. Det vi istället skulle få är en "fungerande anarkokapitalism" dvs att maffian och maffialiknande strukturer tar över som inte tar någon hänsyn alls till lagar och mänskligt värde - där man dödade konkurrenterna helt enkelt. Kalles kusin Knase vore bättre figur än Ludwig von Anka att ha på den här sidan.

    SvaraRadera
  2. "Så du tycker att det är ok att det sker lönedupmning och utslagning av svenska arbetare?"

    Självklart. För det första så spelar inte nationalitet någon roll för mig. Så svenska, lettiska eller kinesiska arbetare spelar liksom ingen rill. Jag är ingen nationalist. Lönedumpning är förövrigt ett skitdumt begrepp. Om någon är villig att göra samma jobb för lägre lön så ska självklart denne person anställas istället.

    "Och att vi får konkurerra mot arbetare som har mycket lägre prisnivåer i sina länder och inga sjuklöner osv?"

    Vi? Det är konsumenterna som ska tillfredställas, inte producenterna. Att de kommer hit och jobbar tjänar sverige i stort på.

    "Det skulle ändå inte funka i praktiken eftersom ett sånt system skulle förgöra sig själv genom hämningslös konkurrens."

    Hämningslös konkurrens ==> skitlåga priser vilket vore toppen för konsumenterna! Vad är dåligt med det? Det är tack vare hämningslös konkurrens du kan sitta vid en dator som är en miljard ggr bättre (och det kanske lågt uppskattat) än de på 60-talet.

    "Det vi istället skulle få är en "fungerande anarkokapitalism" dvs att maffian och maffialiknande strukturer tar över som inte tar någon hänsyn alls till lagar och mänskligt värde - där man dödade konkurrenterna helt enkelt."

    Du vet inte vad du pratar om. Det är ju åkerierna som är maffian här, som vill stänga ute konkurrenter från "deras" område. Men disktera om anarkokapitalism kan vi göra på

    https://www.flashback.org/f68

    istället.

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att "Anonym" är tillräckligt konsekvent i sina åsikter och handlingar att han aldrig söker lägsta pris vid inköp. Det är extremt fel att stötta sån prisdumpning (lönedumpning=prisdumpning) som t.ex. att köpa en säng från IKEA som byggs utomlands, när man kan köpa en Hästens som byggs i sverige. Det måste vara värt de där extra tusenlapparna att behålla jobben i sverige. Eller ännu bättre, anställa en sängbyggare som får hålla till i ens egen bostad och bygga sängen, då kan vi snacka lokalproducerat!

    SvaraRadera