söndag 26 juni 2011

Politik på Midsommar

På midsommar hamnade jag, som alldeles för ofta, i en politisk diskussion på fyllan. Den ena var komplett galen och kunde absolut inte förstå att skatten drivs in med hot om våld. Därutöver tyckte han att skatt inte var stöld i någon som helst bemärkelse för att det är staten som trycker pengarna, det är därmed deras egendom. Efter att pressat honom lite så kunde iaf komma på en sak han tyckte staten gjorde som han inte höll med om, och det var att han tyckte att kungahuset borde avskaffas. Utöver det var staten i princip perfekt!

Den andra jag diskuterade med hade väldigt starka åsikter om ämnen han inte ens bemödat sig läsa wikipediaartikeln om. När jag frågade honom om var han "lärt sig" det han "kan" så svarade han skolan. Jag påpekade att han knappast skulle lita på att någon som blivit exklusivt utbildad av Coca-Cola har en balanserad bild av Coca-Cola, och att han därmed borde ha samma syn på någon som enbart fått info om staten från just staten. Han tyckte att en jämförelse med dagens Sverige och dagens Somalia var ok, men att jämföra dagens Somalia med 80-talets Somalia eller dess grannländer idag var fel att göra. Till slut så höll han med om att anarki kan vara bättre än blodtörstig diktatur iaf.

Den andra killen kan kanske övertygas om han på något sätt kan fås och läsa en bok (eller wikipedia), men den första killen är ju hopplöst förlorad. På något sätt så trodde jag att såna människor bara fanns på flashback och därmed "inte på riktigt". Nu vet jag att det är idiotiskt att diskutera på fyllan och utan publik också. Om det hade varit fler som lyssnat så skulle man ju kanske visat på hur idiotiskt rättspositivism är för någon iaf.

Jag blir sugen på att starta en friskola och lära ut kritiskt tänkande, ekonomi, logik, fysik och entrepenörskap i en tidig ålder. Stefbot kanske har rätt, att det är för sent att försöka övertyga de flesta vuxna om ickeaggression och frihet som därmed skulle behöva erkänna att de levt i en lögn hela sina liv. Vi kanske ska fokusera på att diskutera på ungdomsforum istället för på LPs interna tex??

2 kommentarer:

  1. Låter intressant. Själv så ska jag nog ytterligare sprida ordet om anarkism.org (svenskt anarkistiskt forum).

    SvaraRadera
  2. Mmmmm! Jag älskar politiska diskussioner på fyllan. Man känner sig alltid så smart och klok på något sätt (fram tills man tappar orden och börjar missa munnen vill säga).

    SvaraRadera