onsdag 9 mars 2011

Goddag yxskaft

Då var det dags för mig att göra entré med ett första inlägg i denna superba blogg. Framöver är det tänkt att jag som andre-skribent kommer att skriva om sådant jag intresserar mig för, och förhoppningsvis göra bloggen ännu mer innehållsrik och läsvärd.

Så till saken...

I min strävan efter ett fritt samhälle har jag nyligen kommit att införa ett mer praktiskt moment. Jag har börjat ta mer kontakt med staten genom statliga myndigheter, intellektuella etatister, akademiker, politiker, mediapersoner, etc. Detta möte får mig att känna mig likt en antropolog på uppdrag i en passerad tidsepok, i ett primitivt samhälle, filosofiskt underutvecklat och berövat sin fulla kapacitet till välmående. Ett slags studie i mänsklig avart man hellre önskade vore begränsad till bibliotekens fiktionsavdelning, under rysare.

Nåväl, mitt enda svar hittills - som lämnar allt i övrigt att önska - fick jag av kommunalrådet Michael Karlsson, verksam för socialdemokraterna i Åmåls kommun. Åmål är liten ort i Dalsland som på snart sagt alla vis saknar verklig betydelse. Bättre blir det inte heller av att Sten Tolgfors tydligen härstammar därifrån. Det var när jag satt och lyssnade på bonnradiostation P (för propaganda) 4 som jag hörde att man kunde ställa frågor till kommunalrådet i nån SR-ploj ämnad att popularisera regionens politiker.

Frågan löd:

Hejsan Michael!
Tycker du våld är fel att använda mot andra individer, förutom i direkt självförsvar? I så fall, hur förlikar du detta ställningstagande med ditt politiska uppdrag, som förutsätter existensen av ett statligt våldsmonopol som inte respekterar ovanämnda princip (t.ex. genom beskattning, och bestraffning för offerlösa brott)?
Mvh Victor

Svaret löd:

jag är mot våld. Vi har inte stängt in oss i ett ställningstagande som säger att vi aldrig kan tänka oss andra vårdgivare. men det får aldrig heller äventyra kvaliten och bemanningen på vården - alla har rätt att känna trygghet.

Efter detta svar undrar jag om Micahel Karlsson helt enkelt missuppfattade min fråga och svarade med nån slags reflexmässig retorik avsedd för att blidka ängsliga åldringar, snart i behov av vårdplats, eller om han istället utgör själva förkroppsligandet av den inom politiken kända undanflyktsmanövern, att helt enkelt svara på en helt annan fråga...?

You be the judge. :0

1 kommentar:

  1. Haha!!

    Jag har själv mailat ett par politiker och spelat lite dum, ganska skoj tidsfördriv.

    T.ex. Maria Larsson (folkhälsominister eller nåt sånt) ang. att alkohol ju rent vetenskapligt sett är betydligt farligare än cannabis och påpekat att även alkohol borde vara förbjudet.

    Det tyckte hon också vore en bra idé, tyvärr (tyckte hon) var resten av regeringspartierna inte lika pigga på det.

    Nu fick jag lust att maila nån annan och fråga nåt!

    SvaraRadera