måndag 11 april 2011

Kort om subventioner

Jag satt och stumbla när jag kom till den här bilden. De argumenterar för att solkraft ska få samma subventioner som fossila bränslen, och då skulle det vara billigare att använda solkraft än "grid power". Nu tycker jag inte att någonting ska subventioneras, men det är märkligt att elproduktion med fossila bränslen får så mycket jämfört med solkraft. Min naiva föreställning var att det borde varit tvärtom, att kolkraft mm inte behöver några subventioner och enbart mindre kostnadseffektiva alternativ fick det. Hur som helst så är det tragiska inte att saker och ting subventioneras såpass mycket, utan att de argumenterar för att solkraft ska subventioneras mer snarare än att kolkraft mm ska subventioneras mindre. Det senare ställer jag mig helt och hållet bakom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar